Sambal Tauchu Ikan Kembung


selamat hari raya korang..
ape cerita?
sihat?
aku lama dah tak update blog masakan aku ni
bukan ape..asal masak mesti lupa nak amik gambo..
pastu cam malas jer nak buat update since dah ade 2 org ank kecik kat umah tu..
btw,blog rojak aku : Je M'apelle Ida Rahayu still jalan lagi even dah suam2 kuku gak..
pastu aku ade blog baru...
sume pasal gmbo dgn alat menembak baru daku..
The Shooter Kesandung..
sesapa yg belum pernh jenguk blog rojak daku,silalah jenguk n also klu sudi,jadilah follower..
ahuahuahuhauha.
promot,promot!

oklah..
nak kongsi resepi Sambal tauchu Ikan Kembung nih..
ade sesetengah kita yg tak tahu ape tu tauchu..
kalau tak silap aku,bahasa lainnya adalah Soya Masin..
resepi ni senang je nak buat...
bagi yang tak pandai masak..inilah resepi yg sangat mudah trang - trang - tang!
kalau tak silap aku,resepi nilah antara resepi terawal yang aku pernah belajo masak!


bahan - bahan:
4 ekor ikan kembung sederhana besar
- bersihkan,buang insang,basuh dan goreng sehingga garing dgn sedikit garam dan kunyit.
- ketepikan.

5 ulas bawang putih (dimayang)
3 ulas bawang merah kecil (dimayang)
2 ulas bawang besar (dimayang)
4 batang cili api/padi (dipotong halus)
4 batang cili merah (dipotong halus)
2 sudu besar tauchu /soya masin
2 cawan air

cara - cara:
tumis bahan - bahan mengikut urutan sehingga naik bau...
akhir sekali masukkan air dan biarkan mendidih sedikit dan barulah dimasukkan ikan tadi.
reneh selama 5 minit.
sebatikan garam dan gula.
siap dihidang..

Ulasan

Catatan Popular